ELEKTRISCHE MONKI-BUS

Wat nou als we in de toekomst allemaal vleugels hebben en vliegend naar ons werk gaan? Of we groeien weer staarten en gaan zwaaiend door de supermarkt? Wat nou als er in de toekomst geen oorlog meer is en niemand meer honger heeft? Of iedereen in vliegende huizen leeft?

In de volgende voorstelling van Monki Business, die in april 2026 in première gaat, verzamelen we optimistische toekomstverhalen. Op elke plek waar we spelen strijken we neer met een grote stellage waarin 4 acrobaten die verhalen delen met het publiek, omdat we geloven dat een positieve toekomst begint bij er samen over durven dromen.

En wat nou als de tournee van die voorstelling zélf ook bijdraagt aan die positieve toekomst. Wat nou als we als gezelschap volledig elektrisch zouden toeren…

De voorstelling zelf speelt namelijk al volledig duurzaam. Het decor is opgebouwd op een autonome aanhanger en draait volledig op draagbare zonnepanelen. Maar ja, wat trekt die aanhanger? Kan dat niet ook duurzaam? Met die gedachte werd het zaadje geplant dat uitgroeide tot de droom van een elektrische bus voor ons gezelschap.

Zoiets dus!

Crowdfunding en zoektocht naar sponsors
Met deze droom als doel zijn we met crowdfundingsplatform Voordekunst een grootschalige campagne aan het opzetten. Hierbij zullen we ons brede netwerk aanspreken voor een grassroots inzamelingsactie. Tegelijkertijd zoeken we naar een aantal sponsors vanuit het bedrijfsleven en de (elektrische) transport-wereld om deze droom te steunen, omdat ze dezelfde idealen delen en steun willen bieden aan een sociaal-cultureel project. Onderaan deze pagina vindt u meer concrete informatie voor sponsors.

Nemen jullie de sprong met ons?

Indruk Uitkijkers
Om een beeld te krijgen van het decor van de nieuwe voorstelling, hieronder wat links naar filmpjes op onze social media:
Aftermovie van onze residentie in Deventer
Aftermovie van de eerste tests in Leuven

We kiezen ervoor om (ondanks de consequenties voor transport) met een aanhanger te werken omdat het ons veel meer autonomie oplevert. Dit vertaalt zich weer in een veel aantrekkelijker aanbod aan festivals: doordat we straks niks nodig hebben behalve een plat stuk plein, weiland of duinpan, gaan we op veel meer plekken kunnen spelen. Normaal zouden we dan ook nog stroom en technische ondersteuning nodig hebben. Door dit allemaal zelf in eigen beheer te hebben, zijn we voor speelplekken veel aantrekkelijker. Dus hoewel het een investering is vooraf, geloven we dat deze zich op de lange termijn zal terug betalen. Daarnaast zijn we van plan deze voorstelling 4 tot 5 jaar te spelen met dit decor en vervolgens de aanhanger te blijven gebruiken voor volgende projecten.

De eerste macquette van de aanhanger gemaakt door decorbouwer Douwe Hibma

Elektrisch: niet perfect, wel beter
Elektrisch vervoer heeft zeker nog tekortkomingen, zoals de batterij-productie en afvoer. Maar wij geloven in de optimistische houding: niet perfect, wel beter. We moeten sowieso af van fossiele brandstof, dat is een gegeven. En dit is een stap in die richting.

Elektrische bestelbussen zijn relatief nieuw maar hebben de laatste jaren enorme vooruitgang geboekt en zijn nu ook voor langere afstanden een optie aan het worden. Dat is voor ons gunstig omdat wij ook internationaal veel toeren. Met onze adviseur voor de energie-transitie is besproken dat een tweedehands elektrische bus tegenwoordig ook een optie is. We zullen dan wellicht wat vaker moeten stoppen op de lange ritten, zeker met de aanhanger, maar voor ons is dat een welkome compromis, als we daarmee meer binnen onze idealen kunnen opereren. Tenslotte moesten we dat vroeger ook met ons oldtimer busje. Zo blijft het tenminste toch nog een beetje (solar) punk!

Wat we zoeken
Om de aanhanger van Uitkijkers te kunnen trekken hebben we een bus nodig met trekhaak en een toegestane treklast van minimaal 2000kg. Aangezien we geen hele grote bus nodig hebben, zoeken we het liefst naar een laag (H1) model, dat scheelt namelijk aanzienlijk in rij-bereik. Idealiter wel verlengd (L2) om onze palen er in te kunnen leggen.

Monki trekt het publiek na zijn voorstelling 60% Banaan de wijde wereld in

INFORMATIE VOOR SPONSORS

Monki Business als voorbeeld: Door met een grote aanhanger achter een elektrische bus door Nederland en Europa te rijden, kunnen we met Monki Business laten zien dat zoiets mogelijk is. Voor organisaties die duurzaamheid en elektrisch vervoer willen promoten, kunnen wij hierin dus een voorbeeldrol vervullen. In samenwerking met ons eigen marketingteam kunnen hiervoor ook goed beeldmateriaal en verhalen worden aangeleverd.

Sociaal-culturele impact: Uitkijkers is niet alleen een voorstelling maar ook een sociaal project. We doen workshops en uitwisselingen in de wijken waar we spelen en repeteren. Het is onze missie om met ons werk echt impact te maken, zowel bij ons grote publiek als op lokaal niveau in de wijk. De steun voor de aanschaf van deze elektrische bus helpt dus niet alleen een podiumkunstgezelschap om duurzaam te toeren maar steunt ook onze sociaal-maatschappelijke projecten.

Exposure: Monki Business heeft een groot nationaal en internationaal bereik. De voorstelling Uitkijkers gaat naar schatting 20.000 tot 30.000 mensen bereiken in Nederland, België, Duitsland en Frankijk met mogelijk nog andere landen die daarbij komen. Onze social media kanalen (op dit moment Facebook, Instagram en de nieuwsbrief, in 2026 komt daar TikTok bij voor de promotie van onze nieuwe voorstelling) worden gevolgd door een groep trouwe en betrokken volgers. We werken ook aan een podcastserie rond optimisme. We bieden dus in de vorm van exposure de mogelijkheid om zowel live tijdens de tournee een breed publiek aan te spreken en tevens via onze digitale kanalen meer de diepte in te gaan bij onze betrokken volgers.

Ook zal tijdens de crowdfunding op Voordekunst veel promotie gemaakt worden bij een breed publiek, dat als het goed is nog veel verder reikt dan ons eigen netwerk (dat is immers de insteek van een crowdfunding). Voor sponsors en donateurs die vroeg instappen is er dus ook de mogelijkheid om te worden genoemd in die campagne.

Mogelijke tegenprestaties: in overleg kan er voor de teamleden van uw bedrijf of vereniging een teamuitje georganiseerd worden, bijvoorbeeld in de vorm van een open repetitie, het bijwonen van een presentatie of een optreden op een verenigingsdag.

Financieel voordeel: Monki Business is een ANBI stichting. Financiële giften en sponsoring zijn daarom financieel voordelig.

Monki voor een vol publiek in Jena, Duitsland